Journal of Canadian Art History / Annales d'histoire de l'art canadien

Archive of past issues

Vol VII:1 (1983)

Articles

Materials and Techniques of Painters in Québec City, 1760–1850

Rustin Steele Levenson

The study of the materials and techniques of painters working in Québec from 1760 to 1850 can help to clarify the complicated issues of authenticity and dating that surround paintings of this era It is important to know the types of supplies that were available in Québec during these years, and the methods by which the painters learned their techniques

The intensity of colour, the opacity of the paint and glazes, the texture of the surface and the balance of these elements in a painting are affected by the ageing process relative to the materials that the artist has used The consideration of such changes should accompany any interpretation of an artist's intentions Further­more, the analysis of the specific material components of a painting can sometimes resolve questions about the authenticity, origin, or date of a work Of equal importance are the quality and durability of the materials and the proficiency of the technique, both of which can determine the longevity of a painting Examination of paintings produced in Québec from 1760–1850 can lead to some useful generalizations about their materials and techniques

L'Abbé Jean-Antoine Aide-Créquy (1749–1780) et l'essor de la peinture religieuse après la Conquête

John R. Porter

Dans la plupart des secteurs d'activité, les trois décades suivant la Conquête de 1760 constituèrent une période d'adaptation et de reconstruction pour l'ancienne colonie française du Canada Ce contexte difficile devait marquer la double carrière de Jean-Antoine Aide-Créquy, curé et peintre

Aide-Créquy avait vu le jour le 5 avril 1749 dans la capitale de la Nouvelle-France C'est vraisemblablement dans le milieu des constructeurs et des ouvriers que se déroula son enfance car son père Louis et d'autres membres de la famille exerçaient le métier de maçon Quelques années après la Conquête, Jean-Antoine se retrouva étudiant au Séminaire de Québec Il est probable qu'il y fit ses études de façon accélérée de manière à accéder le plus tôt possible à la prêtrise On sait que le changement de régime colonial avait entraîné une baisse sérieuse des effectifs ecclésiastiques et que, dès lors, le recrutement reposait sur les seules ressources de la population locale, sans l'apport traditionnel de prêtres venus de France

translated summary:

Abbe Jean-Antoine Aide-CrÉguy (1749–1780) and the Renascence of Religious Painting After the Conquest

Shortly before the beginning of the Seven Years War, Jean Baptiste Aide-Créquy was born in Quebec. In 1743, at the age of twenty-four, he became a priest. In November of the same year he was appointed as cure of the parish of Baie-Saint-Paul. In 1777–78, he was responsible for the building of the church of Saint-François-Xavier-de-la-Petite-Rivière. Due to problems with his health, he was forced to leave Baie-Saint-Paul in June of 1780. Unfortunately the illness progressed and Aide-Créquy died on December 6, 1780.

La contribution du peintre américain James Bowman (1793–1842) au premier décor intérieur de l'église Notre-Dame de Montréal

Yves Lacasse

On ne saurait prétendre bien connaître la production picturale québécoise du XIXe siècle sans tenir compte de l'apport des peintres étrangers de passage Si nous devons à Gérard Morisset d'avoir élargi en partie les horizons d'une problématique à l'origine centrée sur "nos gloires nationales", il nous faut bien admettre qu'aujourd'hui encore on se passionne davantage pour l'œuvre d'un Antoine Plamondon ou d'un Jean-Baptiste Roy-Audy que pour la carrière de ces peintres itinérants qui n'auraient séjourné au Québec qu'à un moment donné de leur carrière Il est vrai que la tâche n'est guère facile La carence documentaire, la production éparse ayant maintes fois connu un sort peu enviable et la fragmentation des renseignements qui ne couvrent souvent qu'une courte période de la carrière de ces artistes demeurent parmi les problèmes les plus évidents qui attendent l'historien de l'art A cet égard, le cas du peintre James Bowman (Pennsylvanie, 1793–Rochester, N Y , 1842) est tout à fait caractéristique Citoyen du monde avant la lettre, on le retrouve aussi bien en Europe qu'aux États-Unis ou dans les colonies de l'Amérique du Nord Britannique, que ce soit dans le Haut ou le Bas-Canada, à Montréal, Québec ou Toronto En somme, sa carrière demeure pour le moins obscure, sa production pour ainsi dire méconnue, et l'inventaire de son oeuvre très fragmentaire De récentes recherches nous auront permis par contre d'éclaircir un volet important de sa production, soit sa contribution au premier décor intérieur de la présente église Notre-Dame de Montréal

translated summary:

The contribution of the American painter James Bowman (1793–1842) to the first interior decoration of the Church of Notre-Dame in Montreal

The American painter James Bowman appears to be a perfect example of the important role played by foreign artists passing through Lower Canada in the first half of the nineteenth century. Despite a relatively short-lived and not very well-known career, it is known that he practised his art in many cities in the United States (Pittsburgh, Philadelphia, Washington, Charleston, Boston, Detroit and Rochester) and in British North America (Quebec City, Montreal and Toronto). Recent research permits one to throw some light on an important aspect of his production, namely his contribution to the first interior decoration of the present Church of Notre-Dame in Montreal.

Reviews

FitzGerald as Printmaker: A catalogue raisonné of the first complete exhibition of the printed works

Helen Coy

Kevin Forrest

FitzGerald as Printmaker is the latest publication on the work of noted Winnipeg artist and teacher Lionel Le-Moine FitzGerald (1890–1956) It records the initial attempt to exhibit the complete body of prints done by this artist over a twenty-six year period, from 1922 to 1947 The exhibition was held in Gallery 111 of the University of Manitoba's School of Art Helen Coy, former Curator of the FitzGerald Study Collection, co-ordinated the project and wrote most of the catalogue