Journal of Canadian Art History / Annales d'histoire de l'art canadien

Archive of past issues

Vol. XVII:2 (index) (1996)

Articles

Photography Into Art

Sidney Carter's Contribution to Pictorialism

David Calvin Strong

By the end of the 19 th century, a handful of photographers had begun to fight for a new status for photography, arguing that the medium had its "own canons of art, range, and practice." The battle for public opinion was already well underway when the Pictorialist Sidney Carter (1880–1956) successfully mounted an impressive international exhibition of photography at the Art Association of Montreal in late 1907. This was conceived as one more salvo in photography's long campaign to breach the walls of the art museum, and constituted an early manifestation of modernism in Montreal.

Nationalisme et modernité

La réception critique du Groupe des Sept dans la presse montréalaise des années vingt

Esther Trépanier

À lire les textes du critique Samuel Morgan-Powell, du Montreal Daily Star, la liste des exposants principaux aux divers «Salons» de l'Art Association of Montreal et les propos de certains membres du Groupe des Sept, à y joindre les multiples déclarations intempestives du directeur de l'Ecole des beaux-arts de Montréal, Charles Maillard, on pourrait avoir l'impression qu'en effet, comme le fait remarquer Charles C. Hill dans le catalogue qui accompagne l'exposition qu'il a organisée sur le Groupe des Sept, «les académiciens et leurs partisans dominent les arts visuels dans la métropole», dans les années vingt, et que les «associés montréalais» du groupe ont bien besoin de l'appui de leurs collègues de Toronto. Cela dit, sans nier l'importance des tendances conservatrices sur la scène artistique montréalaise, il faut préciser que le portrait demanderait à être nuancé, d'autant plus qu'il y a aussi à Montréal un milieu culturel autre, celui des intellectuels canadiens-français, qui est loin d'être totalement unifié sous une même idéologie. Si les tendances conservatrices, voire clérico-nationalistes, y sont fortes, il n'en demeure pas moins qu'elles sont aussi contestées par des groupes d'écrivains, de critiques (et, plus rarement, d'artistes) ouverts à une certaine modernité. S'y manifestent aussi des intellectuels, universitaires et hommes de science qui prennent position en faveur de la nécessaire modernisation du système d'éducation, qui militent pour l'ouverture d'écoles devant assurer une formation technique et artistique adaptée aux besoins d'une société moderne et qui réclament l'amélioration des modes de diffusion de l'art et de la culture. Autant de facteurs propices à assurer l'amélioration de la vie «nationale». Pensons aux figures d'Edouard Montpetit, d'Athanase David, mais aussi aux intellectuels qui gravitent autour de l'Arche, de l'École littéraire de Montréal, du Nigog, de La Revue moderne, etc.

translated summary:

Nationalism And Modernity

The Critical Reception of the Group of Seven in the Montreal Francophone Press in the 1920's

At the beginning of the 1920's, conservative tendencies in the Montreal art and culture scene continued to dominate. However, there were certain French-Canadians – intellectuals, academics and scientists – who felt the necessity of modernizing Quebec society. From the 1910's onwards, literary and artistic circles, notably those around the periodical Le Nigog, took a stance against nationalism and regionalism in art. Such a position in the domain of culture often coincided with a reconsideration of academicism and a certain openness to modernity.

Sources and Documents

Le portrait de Sir James Henry Craig par Levi Stevens

Joanne Chagnon

La découverte de cette estampe de Levi Stevens (?–1832), représentant sir James Henry Craig, dans le fonds du Séminaire de Québec, illustre bien notre ignorance des collections de gravures des communautés religieuses de cette ville. Dans ce contexte, il n'est pas étonnant de mettre encore à jour des épreuves de certains tirages que l'on supposait complètement détruits. C'est le cas de ce portrait de Craig, publié en 1810, dont on a longtemps cru qu'aucun exemplaire n'était parvenu jusqu'à nous.

translated summary:

The Portrait of Sir James Henry Craig by Levi Stevens

The discovery of the Craig portrait by Levi Stevens (?–1832) in the archival collections of the Seminary of Quebec provides an example of an engraving long thought to have been lost. The print was part of the library bequeathed by Abbot Hospice-Anthelme Verreau (1828–1901) to the Seminary. It was exhibited in 1908 in a presentation on the history of Canada held at the Seminary as part of Quebec's 300th anniversary festivities. Afterwards, the Stevens' print was simply forgotten among the holdings of this collection which had been inaccessible for almost a century.

Reviews

Visions of Light and Air: Canadian Impressionism, 1885–1920

Carol Lowrey, Laurier Lacroix, Robert Stacey

Brian Foss

Over the last three decades Canadian artists who have been associated to varying degrees with the French Impressionists—those "despisers of art" castigated by Edmond Dyonnet in a wildly inaccurate 1913 speech—have come under increased scrutiny. Retrospective exhibitions have been devoted to the work of, among others, Henri Beau, William Blair Bruce, William Henry Clapp, Maurice Cullen, Ernest Lawson, Helen Galloway McNicoll, Marc-Aurèle de Foy Suzor-Coté and Ernest Percyval Tudor-Hart. In addition, and despite the difficulties inherent in dealing with the breadth, inconsistencies and contradictions of "Canadian Impressionism" as a phenomenon, the subject has been tackled in an M.A. thesis, an essay by Dennis Reid, a coffee-table book by Paul Duval, and two exhibitions (1965 and 1973).